SEO-ens spede begynnelse
Helt i starten, før Googles algoritmer overtok styringen, var SEO-bransjen preget av triks og lureri. Én måte å lure Google på, var å lime inn hele avsnitt av det samme nøkkelordet på bunnen av nettsiden, for å lure søkemotoren til å tro: «Wow, denne siden var jammen relevant – de nevner jo Hvordan lage appelsinbåter 500 ganger!».
Nye tider med Googles Rank Brain
Dette fungerer naturligvis ikke lenger. I dag benytter Google seg av kunstig intelligens med en avansert algoritme kalt Rank Brain. Rank Brain bruker maskinlæring til å forutse hva en bruker mest sannsynlig vil klikke på, blant annet ved å se på historikk, lokasjon og søkerens intensjon – altså hva de vil ha svar på.
Søkerobotene crawler gjennom nettsider for å finne svar på det brukeren søker etter – og her er det mange faktorer som spiller inn. Før søkte man for eksempel etter «Sushi take-away Stavanger» for å finne en leverandør i området. Nå kan du bare skrive «Sushi», så vil Google komme opp med resultater basert på lokasjonen din og handlingsmønsteret ditt.
Søker du derimot etter «Sushioppskrift», vil algoritmene jobbe for å finne innhold som passer deg, basert på hva andre har søkt på og klikket på. Det som da kommer først opp (etter annonsene), er typiske oppskrifts- og leverandørsider som godt.no, tine.no, meny.no og salma.no. Dette er sider som Rank Brain finner på grunn av såkalt «topically relevant indexing». Det vil si at sidene lager innhold om et bestemt tema, og dermed blir stemplet av Google som sider av høy troverdighet – sider som kan svare på det søkeren lurer på.
Kort fortalt legges det i dag mye større vekt på helheten. Det nytter ikke å ta snarveier og bruke de gamle triksene – nå er det godt innhold som svarer på et spørsmål eller som gir leseren det den søker etter som gjelder.
Publiserer du aktuelt, lettleselig innhold om et bestemt tema/fagfelt jevnlig, med naturlig setningsoppbygging og med mål om å svare på spørsmål eller problemstillinger, er du veldig godt på vei.
En søkemotoroptimalisert side skal altså være relevant, verdifull og aktuell. Desto mer man klarer å gi av verdi til sin målgruppe, desto bedre resultater vil man få.

Ønsker du hjelp med SEO på din nettside?

Bilder, infografikk og grafer
Bildebruk er også viktig, bilder bør ha alternativ bildetekst, også kalt alt-tekst, som beskriver innholdet i bildet og hva bildet eventuelt lenker til. Men husk at det ikke nytter å ramse opp en haug med søkeord – det kan faktisk skade rangeringen din.
Begynn med det viktigste, og hold det kort og enkelt. Bruk av infografikk og grafer liker Google godt, det kan du lese mer om her. Ellers anbefaler vi å følge Googles egne retningslinjer for søk, og å lage siden mobilvennlig (ta testen her).
Pull-markedsføring
Pull-markedsføring vil si markedsføring forbrukeren selv oppsøker, i motsetning til å bli påført den (push). Det er organisk trafikk som er en av driverne i denne type markedsføring. Content marketing og inbound markedsføring er begge former for pull-markedsføring, og de passer sammen med SEO som hånd i hanske. Godt innhold er relevant, verdifullt, og aktuelt, og gir leseren det de vil ha eller leter etter.
Content og Inbound Marketing
Når man driver med content og inbound marketing, bygger man autoritet hos Google gjennom gjentatt publisering av godt og relevant innhold. Man øker dermed sjansene for å havne på toppen av søkeresultatet hver gang man legger ut nytt, relevant innhold. Dette genererer over tid flere og flere organiske besøkende til din nettside, som er ute etter nettopp det du har å by på.
Trenger du trenger hjelp til SEO, innhold eller inbound?
Kilder: