Apply En vital førtiåring får nytt visuelt uttrykk

Kunden
Oljeserviceselskapet APPLY er et ledende flerfaglig ingeniørselskap som spesialiserer seg på kontrakter på tvers av alle prosjektfaser, fra konseptutvikling og studier til ferdigstillelse og iverksetting. Selskapet har kontorer i Stavanger, Bergen, Hammerfest og Krakow.

Bakgrunn
Oljekriser, omstruktureringer og behov for å fortelle om mylderet av tjenestetilbud gjorde at APPLY Sørco la fra seg Sørco og ble APPLY. Endringene krevde tydeliggjøring og oppfriskning, også visuelt, blant annet for å sørge for at selskapet fremdeles ble sett, likt og foretrukket av en yngre generasjon ingeniører. 

Løsning
Logoen og den mørkeblå fargen er robuste identitetsmarkører som har fulgt APPLY siden selskapet ble startet i 1979, så de rørte vi ikke. I stedet bygget vi et grafisk univers ved hjelp av hovedformen i den visuelle identiteten - en skrå vinkel som går igjen i alle flater, i ulike former. Vinkelen er hentet fra logoen, men også fra det karakteristiske hovedkontoret til APPLY på industriområdet Forus like utenfor Stavanger. 

Fargepaletten ble gjort friskere, klarere og sterkere slik at selskapet kan beholde den mørkeblå hovedfargen og samtidig fremstå som et vitalt, nytenkende selskap.

APPLY har fire kjerneverdier som er viktige for dem i det daglige arbeidet: «Passion», «Integrity», «Dynamic» og «Attentive». Vi utviklet egne profilfarger til hver verdi, for å enklere kunne snakke om innholdet i verdiene i ulike flater. 

Mønsteret er satt sammen av deler av logoen. Det kan minne om mesh, et materiale som ofte brukes for å dekke ulike flater på en plattform. Dermed vil mønsteret gi profilen et industrielt uttrykk, i tillegg til å være dekorativt. 

Olje- og energisektoren er i en prosess hvor teknologi forenkler og effektiviserer tidligere manuelle og mekaniske prosesser, og APPLY er langt framme i dette arbeidet. Dette blir gjenspeilet i bildebanken, som består av profilbilder kombinert med tekniske modeller. 

I tett samarbeid med APPLYs IT-leverandør og andre samarbeidspartnere implementerte vi fonter, farger, ikoner, maler, veiledninger og sourcing-materiell slik at alle organisasjonens 1200 ansatte, uansett lokasjon, enkelt kunne bruke profilen og profilelementene på en merkevarebyggende måte.

Hovedkontoret er et signalbygg med spennende former som ble utgangspunktet for den grafiske profilen. 
APPLY HOVEDKONTOR2

Hovedkontoret er et signalbygg med spennende former som ble utgangspunktet for den grafiske profilen. 

APPLY 32-33
Grafiske elementer basert på former hentet fra hovedkontoret og logoen

Grafiske elementer basert på former hentet fra hovedkontoret og logoen

som igjen la grunnlaget for griden i profilen. 

APPLY 33

som igjen la grunnlaget for griden i profilen. 

APPLY 52-1
Mønsteret minner om mesh, et materiale som brukes mye på plattformer, og bidrar til å gi profilen et industrielt uttrykk. 

Mønsteret minner om mesh, et materiale som brukes mye på plattformer, og bidrar til å gi profilen et industrielt uttrykk. 

APPLY Verdier- We are dynamic
APPLY Verdier- We are dynamic
APPLY Verdier2-1 - We APPLY passion
APPLY Verdier2-1 - We APPLY passion
APPLY Verdier3-1 - We are attentive
APPLY Verdier3-1 - We are attentive
APPLY Verdier4-1 - We have integrity
APPLY Verdier4-1 - We have integrity

De tre valgte skrifttypene brukes etter formål og flate - digital eller fysisk. 

APPLY 11

De tre valgte skrifttypene brukes etter formål og flate - digital eller fysisk. 

APPLY typografi

APPLY typografi2

APPLY 6-1

Profilbildene forteller om mennesker med teknologisk kompetanse.
APPLY Profilbilder

Profilbildene forteller om mennesker med teknologisk kompetanse.

APPLY Profilbilder2

business-card-mock-up-03

Fargekoding og produktikoner synliggjør hvilke produkter som finnes, og hvilke som er relevante i en gitt fase.
APPLY web2

Fargekoding og produktikoner synliggjør hvilke produkter som finnes, og hvilke som er relevante i en gitt fase.

APPLY about

rollup_banner_mock_up_4

rollup_banner_mock_up_5

En profilbyggende powerpoint
APPLY Powerpoint

En profilbyggende powerpoint

APPLY Rapport

APPLY Bilen

Kontakt

Oslo

einar.nilssen@apriil.no
906 99 697

Dronningens gate 22
0154 OSLO

 

Bergen

magnar.oyhovden@apriil.no
404 85 180

Kong Christian Fredriks plass 3
5006 BERGEN

 

Stavanger

arnstein.torsvoll@apriil.no
905 11 872

Løkkeveien 111
4007 STAVANGER

Trond Albert Skjelbred
Partner
trond.skjelbred@apriil.no
909 95 909

Fredrik Hannestad
Byråleder PR
fredrik.hannestad@apriil.no
907 87 621

Krishan Totland
Partner
krishan.totland@apriil.no
954 45 805

Silje Ulveseth
Kommunikasjonsrådgiver
silje.ulveseth@apriil.no
918 09 769

Arent Kragh
Senior kommunikasjonsrådgiver
arent.kragh@apriil.no
414 64 945

Hans Wilhelm Gullestad
Senior kommunikasjonsrådgiver
hans.gullestad@apriil.no
907 60 854

Arne Abrahamsen
Senior kommunikasjonsrådgiver
arne.abrahamsen@apriil.no
951 39 220

Einar Rustad Nilssen
Byråleder Reklame Oslo
einar.nilssen@apriil.no
906 99 697

Bente Souter
Grafisk designer
bente.souter@apriil.no
900 94 138

Astri Totland
AD/Designer
astri.totland@apriil.no
984 01 191

Arnstein Torsvoll
Byråleder Reklame Stavanger
arnstein.torsvoll@apriil.no
905 11 872

Stephan Meyer
Byråleder Reklame Bergen
stephan.meyer@apriil.no
997 47 594

Conny Breivik
Kommersiell leder/Rådgiver Design
conny.breivik@apriil.no
976 71 233

Kenneth Dahling
Byråleder Story
kenneth.dahling@apriil.no
952 24 714

Jan Olav Åmdal
Kreativ leder Event
jan.olav.aamdal@apriil.no
915 68 624

Harold Sletten
Byråleder Event
harold.sletten@apriil.no
415 02 096

Lasse Marøen
Rådgiver Digital Markedsføring
lasse.maroen@apriil.no
970 45 704

Tore Torsvik
Kommersiell leder Story
tore.torsvik@apriil.no
464 05 746

Reklame

Einar Rustad Nilssen
Byråleder Reklame Oslo
einar.nilssen@apriil.no
906 99 697

Arnstein Torsvoll
Byråleder Reklame Stavanger
arnstein.torsvoll@apriil.no
905 11 872

Stephan Meyer
Byråleder Reklame Bergen
stephan.meyer@apriil.no
997 47 594

Design

Conny Breivik
Kommersiell leder/Rådgiver Design
conny.breivik@apriil.no
976 71 233

Story

Kenneth Dahling
Byråleder Story
kenneth.dahling@apriil.no
952 24 714

Tore Torsvik
Kommersiell leder Story
tore.torsvik@apriil.no
464 05 746

Event

Harold Sletten
Byråleder Event
harold.sletten@apriil.no
415 02 096

PR

Fredrik Hannestad
Byråleder PR
fredrik.hannestad@apriil.no
907 87 621

Digital Markedsføring

Lasse Marøen
Rådgiver Digital Markedsføring
lasse.maroen@apriil.no
970 45 704