Kunden
Oljeserviceselskapet APPLY er et ledende flerfaglig ingeniørselskap som spesialiserer seg på kontrakter på tvers av alle prosjektfaser, fra konseptutvikling og studier til ferdigstillelse og iverksetting. Selskapet har kontorer i Stavanger, Bergen, Hammerfest og Krakow.
Bakgrunn
Oljekriser, omstruktureringer og behov for å fortelle om mylderet av tjenestetilbud gjorde at APPLY Sørco la fra seg Sørco og ble APPLY. Endringene krevde tydeliggjøring og oppfriskning, også visuelt, blant annet for å sørge for at selskapet fremdeles ble sett, likt og foretrukket av en yngre generasjon ingeniører.
Løsning
Logoen og den mørkeblå fargen er robuste identitetsmarkører som har fulgt APPLY siden selskapet ble startet i 1979, så de rørte vi ikke. I stedet bygget vi et grafisk univers ved hjelp av hovedformen i den visuelle identiteten - en skrå vinkel som går igjen i alle flater, i ulike former. Vinkelen er hentet fra logoen, men også fra det karakteristiske hovedkontoret til APPLY på industriområdet Forus like utenfor Stavanger.
Fargepaletten ble gjort friskere, klarere og sterkere slik at selskapet kan beholde den mørkeblå hovedfargen og samtidig fremstå som et vitalt, nytenkende selskap.
APPLY har fire kjerneverdier som er viktige for dem i det daglige arbeidet: «Passion», «Integrity», «Dynamic» og «Attentive». Vi utviklet egne profilfarger til hver verdi, for å enklere kunne snakke om innholdet i verdiene i ulike flater.
Mønsteret er satt sammen av deler av logoen. Det kan minne om mesh, et materiale som ofte brukes for å dekke ulike flater på en plattform. Dermed vil mønsteret gi profilen et industrielt uttrykk, i tillegg til å være dekorativt.
Olje- og energisektoren er i en prosess hvor teknologi forenkler og effektiviserer tidligere manuelle og mekaniske prosesser, og APPLY er langt framme i dette arbeidet. Dette blir gjenspeilet i bildebanken, som består av profilbilder kombinert med tekniske modeller.
I tett samarbeid med APPLYs IT-leverandør og andre samarbeidspartnere implementerte vi fonter, farger, ikoner, maler, veiledninger og sourcing-materiell slik at alle organisasjonens 1200 ansatte, uansett lokasjon, enkelt kunne bruke profilen og profilelementene på en merkevarebyggende måte.