Jobber

Snyltus Sløvus, Snyltus Gamblus og Snyltus Notorius

Skrevet av Thomas Bråten | Aug 24, 2020 11:56:31 AM

Kunde
Skyss drifter all kollektivtransport i Vestland fylkeskommune, sammen med Kringom.

Utfordring:

På alle Skyss sine transportmidler er det mulig å reise uten gyldig billett. Snikprosenten har økt de siste årene. 

Hvordan endre holdning og påvirke adferd knyttet til det å reise billettløst (snike)?

 

Hovedmål for kampanjen:

1) Redusere aksepten for at det er greit å snike.

2) Snu den negative utviklingen. Undersøkelse fra 2018 indikerer at aksepten for å snike sprer seg fra de unge og oppover i alderssegmentene.

(KAN EV. STRYKES)

 

Ønsket etterlatt inntrykk:«det at man sniker, betyr at man «snylter» på andre»

 

Hvordan løste vi det?

I innsiktsfasen identifiserte vi tre hovedårsaker til at folk sniker.

1) De glemmer å betale 2) De tar sjansen 3) De sniker hele tiden

 

Vi ville skape oppmerksomhet og påvirke holdninger til det å snike –  uten å bruke pekefinger – men samtidig vekke oppmerksomhet, og pirke i folks samvittighet og årsaker til hvorfor de ikke betalte. Vi la en strategi som la vekt på at «vi forstår dere». Derfor lagde vi begrepet “SNYLTEAGURK” med  artene Snyltus Sløvus, Snyltus Gamblus og Snyltus Notorius, som pekte på de tre grunnene til sniking. Hver snylteart fikk egen film, hvor den typiske snylteoppførselen ble vist og karikert. Disse ble vist på Skyss sine skjermer og i sosiale medier.

I tillegg var det plakater i buss og takplakater i Bybanen.

 

Resultater: 

Kampanjen har oppnådd resultater langt over forventning.

 

• Aksepten for sniking drastisk redusert

•Snikandelen totalt har sunket fra 11% til 6% fra 2018 til 2019.

•De er notoriske snikere har gått ned fra 2% til 1%.

•Kampanjen har gitt mye høyere oppmerksomhet enn tidligere holdningskampanjer for sniking.